Artikel

Wet verbetering Poortwachter: week 14 t/m 42 in de re-integratie

Delen

In de periode van week 14 tot en met week 42 binnen de Wet verbetering Poortwachter is focus op herstel erg belangrijk zodat zo min mogelijk tijd verloren gaat, mocht het herstel van de medewerker veel tijd in beslag (gaan) nemen. Als in deze periode kansen worden gemist, zal een medewerker het meer en meer gaan voelen door tijdsdruk vanuit Wet verbetering Poortwachter en ook financieel omdat mogelijk niet volledig wordt doorbetaald na een jaar ziekte.

Voor casemanagers is dit een belangrijke fase, waarin zij samen met een letselschade advocaat kunnen zorgen voor een zorgvuldige aanpak. De advocaat kan ondersteunen bij het in kaart brengen van de schade en kan een rol spelen in het proces om namens de werknemer en de casemanager te zorgen voor een eerlijke vergoeding. Een samenwerking tussen casemanager en advocaat kan voor een beter resultaat zorgen.

Heb je vragen?
Heb je als casemanager hulp nodig of advies over schadeafhandeling als gevolg van letselschade? Neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag.

Week 13 t/m 23: schadebegroting en regres overwegen + inzet op verder herstel

Vanaf week 13 – of zelfs al eerder – is het goed het proces van de schadebegroting alvast in kaart te brengen (via een advocaat), mede in verband met de verwachte duur van het verzuim kunnen kosten voor werkgever en werknemer hoog oplopen. De casemanager kan de werkgever alvast adviseren om regres toe te passen. Dit betekent dat de werkgever de kosten, zoals doorbetaald loon en re-integratiekosten, probeert te verhalen op een aansprakelijke derde partij. Door samen te werken kunnen de casemanager en advocaat ervoor zorgen dat alle aspecten van de schade zorgvuldig worden vastgelegd.

Daarnaast vindt na het opstellen van de probleemanalyse in deze periode vaak een vervolgconsult met een praktijkondersteuner (bedrijfs)arts plaats. Ongetwijfeld is tijdens dit eerste consult gesproken over de klachten/beperkingen alsmede over de behandelingen daarvan. Bij bepaalde klachten is het echter wetenschappelijk bewezen dat na drie maanden al een multidisciplinaire aanpak nodig is om de kans op herstel te vergroten. In de praktijk blijft een medewerker dan vaak vasthouden aan de eerst ingezette behandeling. Hierdoor verliest de medewerker tijd in herstel en neemt de kans op herstel af. Bespreek dit als casemanager met de bedrijfsarts. Een bedrijfsarts mag ook verwijzen en bouwt (in)direct mee aan de onderbouwing van het schadedossier waarbij herstel van een medewerker voorop moet staan.

Week 23 t/m 36: vervolgplan en interventies

In de weken 23 tot en met 36 draait het mede om het opstellen en rapporteren van een vervolgplan (lees; evaluaties Plan van Aanpak). De advocaat kan samen met de casemanager dit vervolgplan ontwikkelen, althans meedenken, waarbij wordt gekeken naar wat er nodig is aan interventies en welke kosten worden gemaakt.

Als extra herstelgerichte interventies noodzakelijk zijn, wordt dit in overleg met de bedrijfsarts en andere specialisten besproken. De advocaat kan hierbij adviseren om ervoor te zorgen dat ook de financiële gevolgen van verdere interventies worden meegenomen in de schadeclaim.


Week 42: de 42e weekmelding en mogelijke financiering

De 42e weekmelding is een belangrijk moment binnen de Wet verbetering Poortwachter. Er is sprake van langdurig verzuim. De verzekeraar (WIA) en/of UWV worden over het verzuim geïnformeerd middels de 42e weekmelding.

Dit is ook een moment van kansen, want mogelijk is sprake van (co)financiering via verzekeraars, zoals de verzekeraar die de lasten van een WIA uitkering draagt. Uiteraard blijft de aansprakelijke verzekeraar aanspreekpunt vanuit de letselschade maar mocht een discussie over de klachten worden gevoerd, is (co)financiering mogelijk een goed alternatief om interventies toch alvast vergoed te krijgen zodat het herstel van de medewerker geen vertraging hoeft op te lopen vanwege een lopende discussie met de aansprakelijke verzekeraar.

De advocaat kan hierover met de casemanager meedenken zodat zowel de werkgever als de werknemer beschermd worden.

Hulp van een letselschade advocaat bij re-integratie

Een goede samenwerking tussen casemanagers en een advocaat kan veel verschil maken in het re-integratieproces. Ruud Naarsing kan je als advocaat ondersteunen bij het inventariseren van schadeposten, het begeleiden van schadeclaims en het verhalen van kosten op aansprakelijke partijen. Samen zorgen we ervoor dat zowel de werknemer als de werkgever een eerlijke en zorgvuldige schadevergoeding krijgt. Neem contact op voor advies en ontdek hoe we samen jouw re-integratietraject kunnen versterken.

De volgende stap? 

In de komende artikelen gaan we dieper in op de volgende fase, na week 42. Bereid je voor door het schema te downloaden of stel gerust je vragen. Naarsing letselschade helpt graag, door dit proces te begeleiden. Samenwerken aan een spoedig herstel.

Handige tijdlijn: Wet van Poortwachter

Wegwijs worden in de Wet Verbetering Poortwachter? Met die gedachte maakte ik een tijdlijn waarin het verloop en de stappen duidelijk gepresenteerd worden. Deze bied ik als download gratis aan via onderstaande knop. Wil je meer weten of heb je vragen over de Wet van Poortwachter of een samenwerking? Stuur dan een bericht.

Download de tijdlijn

You were able to make sense of all the problems and medical issues and documents and kept my case on track. Being a foreigner and not knowing the dutch law made the case even more difficult.

Bekijk Referentie